Доклады Международного конгресса ИИСАА. Т. 1

III. Far East, South and South-East Asia / Дальний Восток, Южная и Юго-Восточная Азия 588 Proceedings of the International Congress on Historiography and Source Studies of Asia and Africa.Vol. I. 2020 Завидовская Е. А. (National Tsing Hua University, Taiwan), Рудь П. В. (МАЭ РАН, Санкт-Петербург, РФ) Наиболее ранние китайские народные картины няньхуа в России: историографическая ценность коллекции академика Л. И. Шренка в собрании МАЭ РАН Аннотация: В собрании МАЭ РАН хранятся китайские народные картины няньхуа , переданные в музей академиком Леопольдом Ивановичем Шренком (1826–1894) в 1857 г. Предметы поступили в составе обширной этнографической коллекции по народам Сибири, Монголии, Алтая, Китая и т. д., собранной Л.И.Шренком во время его экспедиции по Амуру. Основная часть картин не была исследована и опубликована ранее. Статья исследует это возможно одно и самых ранних собраний няньхуа в российских музеях, его специфические черты, содержание и мотивы. Все они были произведены в уезде Уцян 武強 провинции Хэбэй 河北 , одном из крупнейших центров производства народной картины на севере Китая. Их содержание — это в основном изложение сюжетов традиционной драмы сицюй из провинций Хэбэй иШаньси 山西 , а также других песенно-повествовательных жанров, что указывает на их ярко выраженную повествовательную функцию. Ключевые слова: китайские ксилографические картины няньхуа; уезд Уцян; академик Л.И. Шренк; китайские коллекции МАЭ РАН. The collection of the Chinese folk woodblock prints nianhua acquired by the academician Leopold Ivanovich Schrenk (1826–1894) was transferred to the museum in 1857. They present a part of a vast collection of ethnographic items belonging to the peoples of Siberia, Mongolia, Altai, China etc. gathered by Schrenk during his expeditions along the Amur River. Judging by the year when the collection was acquired by the museum, we assume that these pictures became one of the first nianhua in a Russian museum collection. According to the archival list of items of the collection No. 675, 25 pictures entered the Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography under the following numbers: 33. A picture featuring two women, one of them is holding a baby in her arms. 34. Picture. A woman (fertility goddess?) with an infant in her arms, on a scary beast. 48/23. Twenty-three Chinese woodblock prints on tissue paper–colored pictures, partly of a spiritual and partly of a mundane content. According to the list 35 1 , there were 8 pieces under No. 69, but there turned out to be 23. The pictures are of various sizes. 1 The list No. 35, written in German and attached to the archival list of items of the collection No. 675, was presumably prepared by L. Schrenk.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQwMDk=