XXXI Международный конгресс ИИСАА. 23–25 июня 2021 г. Т. 1

Россия и Восток. К 100-летию политических и культурных связей новейшего времени. Т. 1 121 Иранистика и афганистика incorporate elements of the Qajar art and traditional pictorial forms, such as carpet patterns and compositions. Two Russians, known among the locals as “Russian dervishes,” besides loafing around in indigenous garb and passing the time in Gilan’s chaikhana s by smoking opiumwere also involved in making propagandistic drawings. Their pictures tended to focus more on universal class struggle and clearly showed the influence of aesthetic ideas current in the USSR at the time. One of them, a former midshipman in the Soviet Baltic fleet Mecheslav Dobrokovsky was a professional graphic artist. He had developed his own theory of colors and after coming to Iran very quickly learned to chat in Farsi. Steeped in Futurism, he drew stylized images of Gilan revolutionaries such as Ehsanollah Khan, Kuchek Khan and Doctor Kheshmet, who was hanged in 1919. He dubbed his linoleum carvings “pis’ma nozhom” (“letters by knife”). Dobrokovsky’s fellow “dervish” was Vladimir Khlebnikov, one of the leading figures in the Soviet futurist poetry. In Gilan, he not only composed verse but also drew caricatures signed with his Persified nom de plume of “Khlebni.” To be easily and widely distributed, the drawings were being printed on a variety of media including linoleum, calfskin, textiles, lithographs, and cigarette paper used for leaflets. Алексеев А. К. (НИУ ВШЭ, Санкт-Петербург) Программные документы и система идеологической подготовки членов ОМИН «Сазман-е моджахедин-е халк-е Иран» (Организация моджахединов иранского народа, ОМИН) была образована в начале 60-х гг. ХХ в. участни- ками Народного фронта и движения за национализацию нефти Мохаммадом Ханифнежадом (1938–1972), Саидом Мохсеном (1939–1972), Али-Асгаром Бадизадаганом (1940–1972) и Абд ар-Реза (Абди) Никбейном Рудсари (1942– 2017). Один из основателей ОМИН — Абд ар-Реза Никбейн — на начальном этапе внес значительный вклад в разработку идеологии группы и создание программных тетрадей ( джузва ). Впоследствии он отмежевался от ОМИН, и в настоящее время во внутрипартийной версии развития движения его роль почти не упоминается. ОМИН представляет собой одно из наиболее структурированных и актив- ных объединений той части иранской постреволюционной эмиграции, которая продолжает политическую и вооруженную борьбу с режимом Исламской Республики. В этом отношении изучение идеологических основ движения, его эволюции, методов подготовки его членов представляет существенный интерес для оценки возможного влияния данной организации на политические процессы, происходящие в ИРИ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQwMDk=