Т. 2. Азия и Африка: Наследие и современность

214 Азия и Африка: наследие и современность. Т. 2 СЕКЦИЯ XVIII. МОНГОЛОВЕДЕНИЕ, ТИБЕТОЛОГИЯ, БУДДОЛОГИЯ HISTORIOGRAPHY OF MONGOLIA, TIBET AND BUDDHISM Arienne M. Dwyer (University of Kansas, USA) When Turks tell Gesar: Cultural contact and the repurposing of the Gesar epic The well-known epic of King Gesar is in origin a fifteen-part saga, set in the Amdo and Kham areas of northern Tibet and told from Ladakh to Mongolia. Orig- inally linked with the spread of Tibetan Buddhism, the transmission of the epic has found its way into other, perhaps surprising non-Tibetan oral traditions within the Tibetan cultural sphere. This paper presents samples of oral Gesar narratives told by the Muslim Turkic Salars of Amdo Tibet, as told by Salar speakers to this author. These Gesar versions localize the epic in a specific (not particularly Tibetan) locale, with themes and morals adapted towards the teller’s cultural sphere — so that even Allah helps the protagonists in a Gesar tale. The religious and narrative syncretism reflects other cultural accommodations in the region. Алексеев К. В. (ВФ СПбГУ, Санкт-Петербург) К вопросу об идентификации «золотых» фрагментов монгольского Ганджура из джунгарского монастыря Самой ранней из дошедших до нас редакций монгольского Ганджура (многотомного сборника текстов, авторство которых приписывается Будде) является рукописное издание, выполненное в 1628–1629 годах, в правление Лигдэн–хана Чахарского. Среди немногочисленных сохранившихся его списков особое место занимают разрозненные листы и фрагменты листов Ганджура, написанные

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQwMDk=