Доклады Международного конгресса ИИСАА. Т. 1

II. Middle East, Caucasus and Central Asia / Ближний Восток, Кавказ и Центральная Азия Доклады Международного конгресса по источниковедению и историографии стран Азии и Африки. Т. 1. 2020 271 ethnic and religious divisions, the Caucasus is a single historical region; and starting from the early Middle Ages, the main sources on the history and culture of the Cau- casus are the materials in Arabic, Persian and Turkish. The revival of teaching of the Caucasian history disciplines at the Oriental faculty began in 2000 with the opening of the sub-department dedicated to the “History of Caucasus and Turkey”, focused on the Muslim Caucasus. In 2002 at the department of Iranian philology a sub-department “Caucasian Studies: Armenian and Georgian Philology” opened, which focused on the study of the Christian Caucasus. The experi- ence of these sub-departments showed a need to unite them under the umbrella of one department — that of the Central Asia and Caucasus. While keeping a comprehensive regional approach, special emphasis in the curriculum was placed on geographical, historical and linguistic aspects. A system of the three Caucasian Studies departments (Azerbaijani, Georgian andArmenian) was formed. The education of the students spe- cialising in the Caucasian studies includes learning one of the three classical Muslim languages and two Caucasian languages. The history of the Caucasus is taught as a part of the history of the Middle East and Russia. The effectiveness of the Department’s work is proven by the successful research, teaching and practical work of its alumni . Keywords: Turkestan; Turkestan studies; CentralAsian studies; Caucasian studies; Department of Central Asia and the Caucasus of SPbU; teaching of Oriental studies; integrated regional studies. Султанов Т. И. (ВФ СПбГУ, Санкт-Петербург, РФ) Кафедра Центральной Азии и Кавказа СПбГУ: с момента учреждения до наших дней Аннотация: Для петербургского востоковедения история Средней Азии (Туркестана), или туркестановедение, является традиционной дисциплиной, зародившейся в первой половине XIX в. Расцвет российского туркестанове- дения связан с именем академика В. В. Бартольда (1869–1930), в результате деятельности которого сформировалась петербургская школа туркестанских исследований . В. В. Бартольд выделил ту часть рукописной мусульманской литературы, которая составляет источниковедческую базу туркестановедения. Он же создал фундаментальные труды по этой дисциплине. В советское время среднеазиатские исследования в Ленинграде были сосредоточены на археоло- гии, этнографии и лингвистике региона, тогда как изучение истории Туркестана (Казахстана и Средней Азии) считалось прерогативой национальных советских республик. В условиях новой геополитической реальности, возникшей в связи с появлением независимых государств после распада СССР, в России возникла потребность в подготовке высококвалифицированных экспертов по Цен- тральной Азии и Кавказу. Учитывая интересы России и ее научные традиции, в 1996 году на Восточном факультете СПбГУ впервые была учреждена кафедра Центральной Азии и Кавказа. Востоковедное образование и исследования на кафедре базируются на принципах научной школы академика В. В. Бартольда,

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQwMDk=