XXX Международный конгресс ИИСАА. 19–21 июня 2019 г. Т. 1

Секция II 118 XXX Международный Конгресс по источниковедению и историографии стран Азии и Африки from his XIII C. vintage point, he could not understand the reason behind their treachery: after almost a century of Nur al-Din and Salah al-Din’s anti-Crusaders’ propaganda, it was unconceivable that some Muslim emir could refuse to fight the Crusaders’ invasion). Thus, the battle of Antioch was lost by Kurbuqa who withdrew from Syria. Thus, this important region was lost for the Seljuq Empire forever: establishing the Crusading states gave the Syrian emirs a tool to counterweight any Seljuq attempts to recover the western parts of the empire—by making alliances with the Crusaders. As a result, a temporary disintegration of the Seljuq empire after the death of Malik- Shah became permanent, and the empire could not re-assemble even when a relatively weak Barqyaruq was replaced by the strong Sultan Muhammad. Consequently, on the one hand, the political situation in the Middle East at the end of the XI C. had influenced the unfolding of the First Crusade and explained its final success, while on the other hand, the coming of the new unexpected actor, the Crusaders, to the Middle East smashed the existing balance of power in the region, and resulted in establishing new political reality that dominated the next two centuries of the Middle Eastern history. Алексеев И. Л. (РГГУ, Москва) В поисках антропологии ислама: Ибн Халдун и Талал Асад В статье «Идея антропологии ислама», впервые опубликованной в 1986 году, известный антрополог и социолог Т. Асад предложил в качестве теоретической рамки для антропологического изучения ислама концепцию «дискурсивной традиции» 1 . Несмотря на то, что прошло более 30 лет с момента публикации, текст до сих пор более чем актуален, особенно в российском контексте, не избалованном качественными антропологическими и социологическими работами в области исламоведения. Асад указывает, что наиболее релевантной категорией, объясняющей его понимание исламской традиции, является выдвинутая еще Ибн Хал- дуном (1332–1406) 2 концепция малака 3 , представляющая собой развитие аристотелевской категории добродетели (αρετή) с учетом ее интерпретации 1 Asad T. The idea of an anthropology of Islam. Center for Contemporary Arab Studies, Georgetown University. Washington D. C., 1986; Асад Т. Идея антропологии ислама. Islamology, 7(1) (2017). С. 42–60. DOI: http://dx.doi.org/10.24848/islmlg.07.1.02. 2 Ibn Khaldun, ʿAbd-ar-Raḥmān Ibn-Muḥammad. The Muqaddimah : an introduction to history ; in three volumes. (N. J. Dawood, Ed., F. Rosenthal, Trans.). Vol. 1. Princeton University Press, 1989. 3 Асад Т. Идея антропологии ислама. Islamology, 7(1) (2017). P. 57.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQwMDk=